Reed Irvine - Editor
  2001 Report #19 October 29, 2001  

HOW HOMOSEXUALS SKEW THE NEWS

 THIS ISSUE:
  • HOW HOMOSEXUALS SKEW THE NEWS
  • Nightline Solicits Homosexual Help
  • Facts From A Foe
  • ABUSING THE CENSUS DATA By Linda P. Harvey
  • What The Census Data Show
  • The Homosexual Campaign
  • Traditional Views Short-changed
  • Hiding The Truth About Homosexuality
  •  What You Can Do
  • NOTES FROM THE EDITOR'S CUFF
  • The legitimization of the homosexual lifestyle has made enormous strides in America in the past 30 years. The first reference to homosexuality in the AIM Report was in July 1978. It was a critique of an NBC entertainment program, Policewoman, starring Angie Dickinson. The villain of the program was an attractive female activist modeled after Anita Bryant, the singer whose outspoken criticism of homosexuality evoked vicious attacks that eventually destroyed her career.

    The Policewoman program was a good example of the vicious attacks on those who dare exercise their freedom of speech to criticize behavior that for generations had been treated as immoral and illegal throughout the United States. The NBC program's message was that those who are against equal -rights laws for homosexuals have Nazi mentalities. One of the characters in the program spoke ominously of "the Hitlers, the McCarthys and the lunatic fringe." In those days, referenda on homosexual rights ordinances were overwhelmingly defeated, generally by about 2 to 1.

    The AIM Report did not mention homosexuality again until April 1987, when we ran an article titled "The Deadliest Cover-up: AIDS." This discussed the scandals surrounding the spread of this new deadly disease, principally the failure of public health authorities to take the steps necessary to curb its spread because the homosexuals vehemently objected to them. They didn't want the carriers to be identified, much less quarantined. They didn't want their "bathhouses" closed down even though they facilitated the rapid spread of the disease. Thousands have died unnecessarily because the authorities and the media were guided by the demands of the homosexuals, not the rules that had been applied previously to control contagious diseases.

    Nightline Solicits Homosexual Help

    What the homosexuals wanted was not in the best interests of society or their own best interests. Since then, their influence on the media has increased immensely. They are aggressively trying to spread their dangerous and often self-destructive life-style. This was demonstrated at the annual conference of the National Lesbian and Gay Journalists Association (NLGJA) in Dallas on Sept. 8. Tom Bettag, the executive producer of ABC's Nightline, and two other spokesmen for ABC News were there to take part in a panel to discuss a five-part series on Nightline scheduled to air in the first week of October. (It was postponed and had not aired as of Oct. 8.) The title of the series, "A Matter of Choice? Gay Life in America," came under fire from the Gay and Lesbian Alliance Against Defamation (GLAAD), which insists that homosexuality is not a matter of choice.

    Bettag had responded prior to the conference, saying, "There should, indeed, be concern about the notion of homosexuality and choice. The presumed ability to choose is regularly invoked by people who are responsible for serious acts of bigotry and hate crimes." Addressing some 400 journalists and homosexual activists, Bettag appealed for their help in advising Ted Koppel how to handle claims that homosexuals are more likely than heterosexuals to sexually abuse young children. He said it was important that this be addressed by Nightline because it was the root of a lot of the fear of homosexuals.

    Facts From A Foe

    Bettag got "help" at the conference from an unexpected source, Peter LaBarbera, senior policy analyst of the Culture and Family Institute and editor of the CFI Report. He was there to discuss media bias favoring homosexuals on a panel he got the NLGJA to include in its program. LaBarbera told Bettag that boys are disproportionately victims of sex abuse, and the abuse is disproportionately committed by homosexuals. Bettag asked him to send him the figures, and he has done so. The data show that it is misleading to say that most child molesters are heterosexual males. According to a 1994 University of Chicago study, only 2.8 percent of the adult males are homo-sexual. Over 97 percent are straight. A study by the National Assn. of Research and Therapy of Homosexuality makes the point that homosexual men appear to be three times more likely than straight men to have sex with minors, counting only cases that are reported. It says some studies indicate that about 35 percent of pedophiles are homosexuals.

    The media, instead of informing the public about the behavior of homosexuals, are helping them realize their goals, as shown in the following article by Linda P. Harvey, the founder of Mission America, a pro-family group based in Columbus, Ohio.

    ABUSING THE CENSUS DATA
    By Linda P. Harvey

    The 2000 census included for the first time a count of households consisting of unmarried partners, heterosexual and homosexual. This was seized upon by homosexual activists as an opportunity to give the impression that stable same-sex partnerships are numerous and growing, fueling the drive for legalizing same-sex marriage.

    My review of 37 articles from newspapers across the country published between June 1 and August 27 found that the reporting on the census data was heavily influenced by national homosexual activist groups. The fingerprints of their public relations campaign were seen everywhere. The same sources were quoted repeatedly. There was a marked lack of balance, with only a handful of papers including comments from as much as one conservative source. There were numerous pro-homosexual comments in virtually every article. And in most cases, the homosexual household issue dominated the paper's analysis of the census findings. The papers failed their readers by neglecting to provide objective analysis of the census data.

    What The Census Data Show

    The census data revealed that less than one percent of the nation's households fall into the same-sex unmarried-partner category. The highest percentage of such households was found in San Francisco, where the percentage was 2.7 percent. Columbus, the capital of Ohio, has the highest percentage of same-sex households in the state, but in Franklin County, where Columbus is located, less than one percent of the households fall in that category. Nevertheless, the Columbus Dispatch treated the number of homosexual households as the big news of the census.

    The Dispatch illustrated its front-page story with a large photo above the fold of a homosexual male couple cooking breakfast together. It ran a smaller photo of a lesbian couple below the fold. Similar photos of smiling homosexual couples illustrated similar articles in the Seattle Post-Intelligencer, the Orlando Sentinel, the Omaha World-Herald, the San Francisco Chronicle, the Akron Beacon-Journal, the Baltimore Sun, the Tampa Tribune and the Philadelphia Inquirer. All these papers were showing their willingness to aid the homosexual cause with photos that are important in attracting attention to the story and conveying positive images. The Miami Herald threw in the added touch of children in its photo spread.

    All the articles were uniformly respectful of the homosexuals. Many of the stories were congratulatory in tone, and quotes were chosen that depicted same-sex couples and homosexual activists in a positive light. Contrary views were muted or totally excluded. The Baltimore Sun, for example, devoted a lot of its story to three homosexual couples, emphasizing the need for "statewide legislation to protect them from discrimination in jobs, housing and accommodations." Two homosexual activists were quoted in the article. No comments from opponents of such legislation were included even though a state-wide group in Maryland has gathered enough signatures to put a measure on the ballot that, if approved, would stop a homosexual "non-discrimination" law from taking effect.

    The Baltimore Sun devoted three-fourths of its story to the alleged victim status of homosexuals. Maryland's 11,000 homosexual couples account for less than two percent of Maryland households. The Sun only casually mentioned more significant findings of the census that concern a lot more Marylanders, such as the 118,000 children in Maryland now living with grandparents.

    The Homosexual Campaign

    Press releases and material from a campaign called "Make Your Family Count" had been distributed by national homosexual advocacy groups since March 2000, and their influence on the newspapers was obvious. David Smith, a spokesman for the Human Rights Campaign, HRC, was quoted in ten articles. Gary Gates of the Urban Institute, which had contracted with the HRC to prepare an analysis of the census data, was quoted in eight. Staff from the National Gay and Lesbian Task Force, NGLTF, were quoted in seven and at least one local homosexual activist was quoted in virtually every story.

    By contrast, national pro-family groups were quoted in only three stories. The Denver Post story included a comment from Focus on the Family, which is headquartered in Colorado. The Washington Post quoted a statement by the Family Research Council, headquartered in Washington. The Nashville Tennessean reported the reaction of the Southern Baptist Convention. Only five of the papers took the trouble to obtain and quote contrary views from other individuals in their own communities. Most papers featured representatives of the minuscule number of same-sex partners. They ignored normal parents who are concerned about the efforts to persuade their kids that homosexuality is normal and that they should try it.

    The newspapers cooperated beautifully in spreading that theme. The Dallas Morning News quoted David Smith's statement in the HRC and NGLTF press releases, "Gay families are living in nearly every neighborhood of every county in the United States." The Pittsburgh Post-Gazette and the Denver Post used the same statement, but they attributed it to Gary Gates. The Associated Press story, which also appeared in the New York Times, used a statement that was virtually identical without attributing it to anyone. USA Today ran its story under the headline, "Most U.S. counties include gay families."

    Some focused on their own state. The Wisconsin State Journal quoted Smith as saying, "Gay and lesbian families live in every corner of Wisconsin." In the Miami Herald he said: "This shows that gay families live in every corner of every county in Florida." Here are some others. The Omaha World-Herald: "...same sex couples lived in every part of the state." The Detroit Free Press: "Gays and lesbians live in every one of Michigan's 83 counties." The Portland Press Herald: "Gay couples live in every county in Maine." The Baltimore Sun: "Gays and lesbians live in all Maryland counties."

    The stories were crafted to give the impression that there is nothing threatening about the ubiquity of these homosexual couples. The Orlando Sentinel began its story saying, "When Mike Trexler and Rick Moore bought a dilapidated white house in Orlando's Colonialtown neighborhood in 1991, they figured they would renovate it…" The Philadelphia Inquirer also used home-ownership to give the impression of stability, saying, "When Jesse Walters and David Traupman bought their house in Chestnut Hill six years ago…"

    The Louisville Courier-Journal, seeking to show there is nothing shameful about these relationships, said, "When Bobby Simpson and Morgan Ransdell filled out their census form last year, they proudly identified themselves as a gay couple." The Honolulu Advertiser wanted to emphasize the stability and loving nature of the relationship of Ward Stewart and George Vye by mentioning their "…dozen years of evening promenades along Waikiki Beach."

    Possibly, Ward and George, strolling hand-in-hand, may glance behind them one evening to see the American press corps doing the same with the homosexual lobby in their determination to convince straight parents and children that homo-sexual couples are just like everyone else.

    Traditional Views Short-changed

    In 26 of the 37 articles, no conservative was quoted. Moreover, in several of these articles, acknowledgment of conservative sentiment was summarized by the reporter within the text and then quickly dismissed. This follows the guidelines given out at the National Gay and Lesbian Journalists Association annual meeting last year to the many representatives from U.S. newspapers who attended. To demonstrate solid support of homosexuality, reporters were advised to exclude traditional views or have a homosexual summarize and then dismiss them.

    The Honolulu Advertiser reporter followed that advice in his story on the census. In 1998, Hawaii had a vote on the legali-zation of same-sex marriages. Two-thirds of the voters rejected it. The Advertiser reporter quoted a homosexual as saying, "When they got into the voting booths, we found out what was in their hearts…You get kind of seduced into pineapple juice,…and you scratch the surface and there's lemon juice." No comment from anyone representative of the two-thirds of the voters opposed to same-sex marriage made it into the article.

    The Denver Post quoted Amy Desai, a representative of Focus on the Family, as saying: "We are troubled by the increase in some of these trends…We know that marriage results in happier, healthier and more financially stable people. It's better for adults, better for children." This was followed by a response from an academic saying this is a myth, since there has "never been a kind of normative American family." This will come as news to the millions of Americans raised by moms and dads. And in Nashville's Tennessean, a Southern Baptist Convention spokesman's view was followed by a homosexual rebuttal. In the Kansas City Star, a pro-family leader was heavily edited and limited to the comment that yes, indeed, same-sex households were more visible now.

    The Omaha World-Herald census article used the term "gay rights" seven times, never in quotation marks. It described Initiative 416 on the Nebraska ballot last year as having been "pushed by 'pro-family' groups." The article failed to mention that the measure, which barred the recognition of homosexual marriage, was approved by over two-thirds of the voters. The census count of unmarried-partner households in Nebraska showed that they comprise less than 1 percent of all families.

    My experience with the Columbus Dispatch indicates that even when those defending traditional views were quoted in the census stories, they were short-changed. My comments were heavily edited, omitting what I said about the problems with homosexual behavior and the lack of evidence that homosexuality is genetic. The paper published three letters criticizing the three sentences of mine that were printed. Two of them falsely accused me of being bisexual or an ex-homosexual, and the paper has failed to publish my response. The editor responded to callers who criticized his front-page pro-homosexual cover-age with a column claiming it was neutral and balanced.

    Hiding The Truth About Homosexuality

    The newspaper coverage of the census findings about same-sex partnerships shows why Americans cannot depend on their media to tell the truth about homosexuality. Even newspapers in the famous "red" states, those that voted for Bush in 2000, are influenced by the National Lesbian & Gay Journalists Association and the power of the homosexual public relations machine. If they cannot be relied upon to see through the spin of the homosexual organizations and put the census findings about homosexual households in proper perspective, they can-not be relied upon to investigate and report the facts discussed below that the public should know.

    Disease - The campaign to portray homosexuals as just like everyone else overlooks the fact that their risky promiscuous conduct is primarily responsible for the spread of AIDS. Their refusal to accept the measures necessary to prevent the spread of the AIDS epidemic resulted in the loss of thousands of lives that could have been saved if they had been willing to change their behavior. Costly medicines have prolonged the lives of those who are HIV positive, but they have also encouraged a reversion to the risky behavior that started the AIDS epidemic and contributed to the spread of other sexually transmitted diseases.

    Will the legalization of homosexual partnerships solve this problem? Can one assume that male homosexuals living in pairs reduce the number who seek promiscuous sex in bathhouses, bars, homosexual bookstores and public parks? Will lesbians, having been publicly "outed" as couples, change their heavy substance abuse patterns?

    Homosexual writers have admitted that promiscuity is a constant and widely accepted reality among homosexual men. It's very common to hear of one male partner dying of AIDS, while the other is not. It's a sad specter these couples face all the time, and it helps explain why obtaining hospital visitation rights is a big issue for these men. Settling down does not mean the same thing to homosexuals as it means to most heterosexuals. The image-massaging by the media cannot mask the reality that homosexual practices pose serious health dangers, both physical and mental. The homosexual lifestyle reduces life-expectancy among males far more than smoking, and the media should say so. Those who try to get kids to adopt the homosexual lifestyle should be condemned just as tobacco companies are condemned for trying to get them to smoke.

    Duration of relationships - Another important issue is the length of time that homosexual pairings last. A long-term committed relationship for homosexuals turns out to be about two to three years on average for men, a little longer for women. In the census stories there were frequent statements along the lines of, "We're real people living real lives," but all too often these relationships begin with high hopes but fade quickly and often end disastrously. This is true of many heterosexual relationships and marriages as well, but far less frequently. This should be investigated and reported by the media.

    Domestic violence - The high incidence of homosexual domestic violence also deserves greater attention from the news media. The August 8th San Francisco Chronicle story on the census data followed a story a week earlier reporting a 29 percent rise in domestic violence in homosexual relationships. This is understandable in a culture where promiscuity is common. It has been reported in several books and has been tracked by anti-violence groups.

    How many homosexuals are there? - The census data should have prompted questions about the number of homosexuals in the U.S. Homosexual activists frequently claim that they constitute 10% of the population. Several surveys show that the correct figure is only 2 to 3 percent. The vast majority of the census articles completely missed this or deliberately bypassed the question.

    The Tampa Tribune article quoted a local activist who repeated the 10% claim. The Chicago Tribune went into the most depth on this, and revealed part of the truth-that the Kinsey studies where the ten-percent number originated have been discredited. It cited a University of Chicago study in 1994 which put the figure at 2.8% of men and 1.4% of women. It also quoted Dave Elliot of the National Gay and Lesbian Task Force as saying, "The biggest problem with counting gays and lesbians is establishing who's gay or lesbian…How do you define it? Some people go through phases. Sometimes they're bisexual, sometimes they're married. Sexuality is complicated."

    How true! In recent months the tabloids have reported that Anne Heche, the famous partner of Ellen DeGeneres, and Julie Cypher, former partner of rock star Melissa Etheridge, have decided to choose normal heterosexual relations with men.

    Freedom of expression and religion - Another big question absent from the news coverage is the impact on religious freedom when society accepts homosexual house-holds. A June 14th decision of the Ninth Circuit Court of Appeals points the way to what affirming "domestic partnerships" may mean for Americans. The court upheld a limited reading of San Francisco's ordinance requiring that any company doing business with the city offer same-sex partnership coverage for its employees. S.D. Myers, a Tallmadge, Ohio producer of electrical transformers, challenged the law. They had been the low bidder on a contract with the city, but their bid was rejected because they did not offer such coverage. Citing religious and moral beliefs of the owners, the company refused to add it.

    The court limited the requirement to seven employees directly involved with the items covered by the San Francisco contract, but that was not acceptable to S.D. Myers. Los Angeles and Seattle have similar ordinances, modeled after San Francisco's. S.D. Myers and other firms owned by individuals with similar strong religious beliefs will be barred from doing business with all three cities because they refuse to compromise their principles and bow to the homosexual agenda.

    Many parents are becoming alarmed about the growing promotion of homosexuality in public schools and the corresponding moves to silence opponents. Posters decrying "heterosexism" (i.e., too much emphasis on traditional male-female sexuality and marriage) adorn the halls of many schools. Over 800 schools nationally have succumbed to pressure to allow homosexual clubs that breed hostility to traditional values and combat "homophobia." Increasingly, this is defined as silencing all criticism of homosexuality. The Safe and Drug Free Schools Act provides federal funds to combat speech critical of homosexuality, which is labeled "hate speech."

    The survey of the press coverage of the census data on homosexual households shows that the press, supposedly the great defender of freedom of speech, has boarded the homosexual bandwagon. We cannot realistically expect journalists to investigate and report what America will be like if the homosexuals succeed in realizing their agenda. Those who would like to do so would be putting their careers in danger if they tried to carry out such a project. The National Lesbian and Gay Journalists Association would see to that.

    What You Can Do

    Send the enclosed cards or your own cards or letters to Tom Bettag, the executive producer of Nightline, and to the editor of your choice of two of the newspapers cited in Linda Harvey's article in this report about newspaper reports of the census findings. You can get the addresses by looking up the papers on the Internet or by calling a reference library.

    NOTES FROM THE EDITOR'S CUFF BY      By Reed Irvine

    THE MEDIA APPEARED TO BE EAGER TO REPORT EVERY TIDBIT THEY COULD FIND THAT cast light on the events of September 11, 2001, but there was a strange reticence on the part of both the print and electronic media to delve into Bojinka, which we made the lead story in our last AIM Report. We first learned about this from an Agence France-Presse story in the Sydney Morning Herald of September 13. It quoted Avelino Razon, the Philippines chief police superintendent, as saying that in 1995, they had discovered a plot called "Operation Bojinka" to plant bombs in 11 U.S. airliners and hijack others to crash them into buildings like the CIA headquarters. Razon said this was found on the computer of Ramzi Yousef, the organizer of the 1993 bombing of the World Trade Center. He had fled to Pakistan, but his laptop was found in the apartment he shared with his accomplice, Abdul Hakim Murad. Razon said both were agents of Osama bin Laden.

    I IMMEDIATELY WROTE THIS UP AND MY COLUMN WAS POSTED ON AIM'S WEB SITE AND on NewsMax.com and WorldNetDaily and was published by the papers that carry my column regularly. I got a lot of invitations to discuss it on radio talk shows, but the hijacking aspect of the story was not picked up by a major U.S. news organization until September 23, when the Washington Post published a report by four reporters it had sent to Manila to look into it. Their report, published prominently on page one and continued on two pages inside, said that in 1995, the Philippine police had found "a clandestine terrorist cell allied with Osama bin Laden" that was plotting "to plant bombs in a dozen American airliners and fly an airplane into the CIA headquarters." The Post said a Filipino investigator exclaimed as he watched the attack on the World Trade Center on television, "It's Bojinka." He told reporters, "We told the Americans everything about Bojinka. Why didn't they pay attention?"

    CHIEF POLICE SUPERINTENDENT AVELINO RAZON TOLD THE PHILIPPINE DAILY INQUIRER that the intelligence report on Bojinka was passed on to the U.S. Embassy and the U.S. Joint Task Force on Terrorism. He said, "It was not given credibility. Otherwise, it could have prevented the destruction of the World Trade Center." He added, "Bojinka called for the hijacking of U.S. commercial airliners, bombing them or crashing them into several targets, including the CIA." Ramzi Yousef fled from the Philippines to his native Pakistan where he was captured and sent to the U.S. Abdul Hakim Murad was arrested and grilled in Manila by Philippine police and by the FBI on the flight to New York. Both he and Yousef were charged with conspiring to blow up U.S. airliners, and Yousef was also charged with plotting the 1993 World Trade Center bombing. The hijacking side of Bojinka was not discussed at the trial except, perhaps, when an FBI agent said Murad had talked about blowing up an American nuclear power plant. Murad, who was sentenced to life without parole plus 60 years in 1998, offered to provide more information in return for a more lenient sentence in 1999. U.S. Attorney Mary Jo White, who still holds that office, rejected his offer. He probably intended to tell more about the hijacking plan. If so, this was a great missed opportunity to prevent the disaster of Sept. 11.

    DESPITE THE BIG WASHINGTON POST STORY, MOST NEWS ORGANIZATIONS, INCLUDING the New York Times and the Washington Times, ignored the hijacking side of Bojinka. I sent my column and a copy of the Washington Post story to Howell Raines, executive editor of the New York Times, asking why they had ignored the story even after it appeared on the front page of the Post. In a phone conversation, Raines told me that the Times didn't report it because it was an old story, one they had covered in 1995. That is all the more reason to report it when the plan was finally executed. The media should have exposed the failure of the CIA and FBI to take the warning seriously and keep an eye out for indications that preparations were being made to carry out the plan. I told Raines that it was important to expose their incompetence. He said that wasn't necessary because their incompetence was well known. Two days later the Times mentioned the story briefly. Far down in a full-column story about the Philippines offering troops and bases to the U.S., it reported that in 1995, the Philippines had arrested several suspected terrorists, naming only Abdul Murad. It said he had confessed to a plot to assassinate the pope, blow up 12 (sic) American airliners and fly a plane into CIA headquarters.

    THAT IS THE ONLY REFERENCE I HAVE FOUND IN THE NEW YORK TIMES TO THE 1995 PLAN to crash planes into buildings. The Boston Globe, which is owned by the Times, had reported on Sept. 14 that investigators had found evidence that the planning of suicidal hijackings of our airliners had begun "at least five years ago." It said the investigators had found that "the planning to train suicide pilots began in 1996, if not earlier." Apparently to make up for their failure to cover this story adequately, the Times provided its readers with good coverage of the story of Zacarias Moussaoui, an Algerian who had applied to a Minnesota flight school for training on a Boeing 747 flight simulator. He wanted to learn how to steer the plane, but he wasn't interested in learning how to take off or land it. He had been detained on August 17 for suspected visa violations. French authorities responded to an FBI query saying he was a suspected terrorist who may have been trained in Afghanistan. The Bojinka story in the Washington Post said, "Our intelligence groups studied him but had no context in which his odd request made sense."

    THEY WERE OBVIOUSLY NOT FAMILIAR WITH THE HIJACKING SIDE OF BOJINKA. NOR were the FBI and Justice Department lawyers who rejected the request of the FBI agents in Minnesota that a warrant be obtained authorizing them to search Moussaoui's computer and his phone records. That is not surprising. Dale L. Watson, the FBI's counterterrorism chief, in testimony before a Senate subcommittee in 1998, described Bojinka only as a plot to blow up "numerous U.S. air carriers." That strikes me as an indication of the incompetence that everyone is aware of, according to Howell Raines. But we also see in this case incompetence on the part of journalists. I think the reason the New York Times, the Washington Times and other media didn't run the Bojinka story is because they were beaten to it by Internet news sites and by the Washington Post. AIM bought space in the Washington Times to get the story into that paper after we had called it to their attention twice to no avail. Oh yes, when the FBI got access to Moussaoui's records after Sept. 11, they found he was interested in crop dusting. They think he was to be the 5th hijacker on the plane that crashed into the Pentagon.

    THE CRASH OF A RUSSIAN AIRLINER IN THE BLACK SEA ON OCTOBER 4 HAS RAISED AN interesting question about the crash of TWA Flight 800 off Long Island five years ago. The government of Ukraine denied that a missile fired in a training exercise could have shot down the Russian plane, but it has been reported that our Defense Department's satellites equipped with infrared sensors detected a missile which U.S. intelligence officials believe hit the airliner. Ukraine has backed away from its earlier claim that its missile could not have hit the plane. Russian investigators have found small metal balls from the missile's warhead in the bodies of the victims. President Kuchma now says he will accept the findings of the investigation. The U.S. had two KH-11 satellites in polar orbit in 1996 whose infrared sensors have a resolution down to a few inches. Ray Lahr, a TWA Flight 800 afficionado, says in an e-mail, "If we had one of the original two KH-11's over New York on July 17, 1996, there is a lot of information about TWA800 that has not been released."

    I HAVE JUST LEARNED THAT FOIA REQUESTS FOR THAT INFORMATION HAVE BEEN MADE to both the CIA and the DOD. The CIA acknowledged having satellite images of the TWA Flight 800 crash, but it denied Marilyn Brady's request for information about what they show, saying that they were exempt from the Freedom of Information Act under exemptions (b)(1) and (b)(3), which cover material that must be kept secret in the interest of national defense or foreign policy and for the protection of intelligence sources and methods.

    IT IS HARD TO SEE WHY RELEASING SATELLITE IMAGES OF AN AMERICAN AIRLINER crashing as a result of a fuel-tank explosion would imperil national security, damage our foreign relations or reveal anything not already known about the use of satellites. If the satellite images of the TWA 800 crash show that no missiles were involved, the CIA could have saved a lot of money by simply making those pictures public instead of making a ridiculous video based on lies to prove that the eyewitnesses who thought they saw a missile saw only an airliner that they mistook for a missile. The fact that the government was quick to reveal that its satellites had spotted the Ukrainian missile that shot down the Russian airliner shows that they weren't worried about endangering national defense or foreign relations even though the information that was released could have been interpreted as damaging to our relations with Ukraine. They also showed that they weren't worried about disclosing how much our satellites can reveal. This leads me to suspect that the reason the government won't release the satellite images is because they prove that a missile, not a spark in an empty fuel tank, initiated the explosion and crash of TWA 800. The NTSB press officer, Paul Schlamm, told me that the satellite imagery was not included in the official report of the investigation because it didn't reveal anything of importance. That is what he was told by a member of the staff who had seen the images. He said they have no images or reports on what they show.


    Like What You Read?

    Back To AIM Report Section

    AIM Main Page